Blogs | 15 november 2022

Interactieve content – opvallend activerend

Afgelopen maandagavond hoorde ik op het nieuws dat er op basisscholen in onder andere Friesland en Drenthe nu ontbijtpakketten voor hongerlijdende schoolkinderen worden bezorgd door het Rode Kruis.

Ik heb er net niet wakker van gelegen.

Maar zei vanochtend stoer tegen mijn vrouw Miranda: ‘Ik ga premier Rutte een open brief schrijven en die plaatsen op LinkedIn en Facebook’.

‘Want volgens mij zijn we in Nederland op tal van gebieden door de ondergrens gezakt. En is herhaaldelijk politiek geblunder daar een aantoonbare oorzaak van.

‘Ongelooflijk hoe de Nederlandse regering links en rechts strooit met honderden miljoenen die naar het buitenland gaan.’

‘Terwijl er hier in Nederland structureel al jarenlang heel veel ernstig mis is. En veel mensen nu niet meer kunnen rondkomen.’

Miranda kent me (al ruim 30 jaar). Zei daarom droogjes: ‘Gewoon doen’.

Maar ja, niet voor niets is er het spreekwoord ‘Practice what you preach’. Wat ik bedoel: ik adviseer mijn klanten altijd om zich in hun communicatie en in zakelijke gesprekken niet uit te laten over politiek.

Of over hun favoriete voetbalclub.

Want dat kan heel gevoelig liggen. En de zakelijke relatie schaden. Dat willen we natuurlijk niet.

Daarom hou ik me in. En doe ik ook in deze blogstory geen al te politiek gekleurde uitspraken. Volgens mij.

Mijn blog gaat dit keer over interactieve content.

Websitebezoekers zijn veeleisender dan ooit. Verwachten boeiende en steeds meer hapklare content.

Hoe verhoog je de betrokkenheid van webbezoekers bij jouw webcontent? In een wereld waarin we overspoeld worden met informatie.

Een beproefde oplossing: interactieve content. Waarbij je de inhoud van je website afstemt op de individuele bezoeker.

Revolutionair en compleet nieuw? Niet echt. Maar het werkt wel. En wordt steeds meer en steeds slimmer ingezet. Omdat traditionele inhoudstypes steeds minder goed werken.

Niet gek. Want interactieve content is spannender en leuker dan de passieve ‘consumptie’ van statische informatie.

Ze trekken de aandacht en zorgen voor meer betrokkenheid. Maar ook voor een lager bouncepercentage.

En voor een langere bezoektijd op de website, meer paginaweergaven, meer pagina’s per bezoek en meer  herhaalbezoeken.

En hogere conversieresultaten.

Het leuke: het toevoegen van interactieve content hoeft zeker niet ingewikkeld of heel kostbaar te zijn.

Enkele voorbeelden van bekende en relatief makkelijk toe te voegen interactieve content:

Calculator
Eén van de meest waardevolle vormen van interactieve content. Waarmee je bezoeker in een handomdraai berekeningen maakt. Voorbeelden: een aankoopmakelaar kosten calculator en een ZZP uurtarief calculator.

Quiz
Spreekt altijd enorm tot de verbeelding. Omdat de kennis van de bezoeker over een bepaald zakelijk onderwerp op een uitdagende manier op de proef wordt gesteld. Levert je veel bruikbare informatie over je bezoekers op.

Poll
Ideaal om heel makkelijk gegevens over de voorkeuren van je webbezoekers te verkrijgen. En dat helpt je bij het bepalen van je contentplan/strategie.

Content vinder
Bezoekers doorlopen een vragenlijst. Met telkens 1 simpele meerkeuzevraag. Je leidt de bezoekers naar specifieke content. Of activeert ze bijvoorbeeld om contact met je op te nemen. Voorbeeld (zie onderaan de pagina): https://rhinoz.nl/ik-heb-n-topwebsite-niet-dus/

Product configurator
Vooral geschikt als jouw bedrijf producten of diensten met veel opties/varianten aanbiedt. De bezoeker stelt spelenderwijs ongeveer zelf de offerte op. En ziet welke keuzes er allemaal zijn en wat die kosten.

Er zijn veel meer mogelijkheden op het gebied van interactieve content.

Interesse om wellicht ook interactieve content te verwerken op je website? Ik help je graag met de opzet, uitvoering en toevoeging.

Effectieve WordPress website/webshop of (SEO) teksten nodig? Maak vrijblijvend een afspraak voor een inspirerend adviesgesprek.

Of vul onderstaand contactformulier in. Ik neem dan binnen 24 uur contact met je op.

proeftekst

webcheck

Over Jeroen van Netten

Over Jeroen van Netten

Creatieve website marketeer/copywriter Jeroen van Netten is eigenaar van 1-mans bureau Rhinoz in Soest. Zijn twee specialismes: het maken van converterende WordPress websites en het schrijven van verkoop­­stimulerende marketing­­teksten waaronder SEO-webteksten. Met zijn ‘1-loket-aanpak’ bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop staat hij er garant voor dat het totaal­plaatje van profilering, vormgeving, techniek en tekst perfect klopt. Zijn opdracht­gevers – vooral MKB-ondernemers – zijn onder meer actief in de ICT, de medische sector, bouw/vastgoed, de automotive branche en handel/industrie.