“Onderscheidende profilering”

Celina Dorrestein - blije klant

Microtips

Lees hieronder mijn korte tips op het gebied van marketingcommunicatie.

Promoot je e-mail nieuwsbrief

E-mail marketing is één van de meest effectieve communicatiemiddelen. Al tientallen jaren. Blijkt uit internationaal onderzoek. Daarom zetten vele bedrijven e-mail marketing in. Een e-mail nieuwsbrief moet wel een beetje ‘entertaining’ zijn. En beeldend. Mag hooguit 4 onderwerpen hebben. Een doodsaaie e-mail nieuwsbrief met alleen maar borstklopperij is geen reclame voor je business. Stop daar geen tijd en geld in. Promoot je nieuwsbrief ook op social media.

Haak aan op actualiteit

Aanhaken op actualiteit in je social media post (LinkedIn, Facebook en/of Instagram) zorgt voor extra attentiewaarde en verhoogt de kans op interactie. Je kunt inhaken op de jaargetijden, maar bijvoorbeeld ook op feestdagen. Of op een speciale dag. Kijk wel een beetje uit met politieke statements. En het al te enthousiast vermelden wat je favoriete voetbalclub is. Kan gevoelig liggen.

Laat een wireframe-ontwerp maken

Elke website of webshop kan altijd beter. Wil je bijvoorbeeld een hogere conversie scoren? En daarom je website ingrijpend verbeteren? Of een volledig nieuwe website laten maken? Laat je dan doorzagen over je wensen en ideeën. En daag je gesprekspartner uit om een ‘wireframe-ontwerp’ te maken. Je weet wel: een zwart/witte computerschets op 1 A4-tje. Met advies voor de structuur/opzet van de website en de plaatsing van alle elementen (beeld, tekst, sales magnets, etc.). Werkt altijd bijzonder verhelderend. En efficiënt. Weet ik uit ervaring.

Zorg dat je homepagina binnen 5 seconden te scannen is

Iemand komt bijna altijd met een duidelijk doel naar je website. De webbezoeker wil meer informatie over een product of dienst. Of over jouw bedrijf. Of wil prijzen weten. Bijna altijd heeft een webbezoeker geen tijd. Of neemt niet de tijd. Maak het hem of haar zo makkelijk mogelijk. Zodat-ie op jouw homepagina binnen 5 seconden (zo lang  geduld heeft een gemiddelde bezoeker) aantreft wat hij/zij verwachtte en wenst. Gebruik bijvoorbeeld een open zoekfunctie.

Kies een duidelijke propositie

Bepaal de belangrijkste boodschap die je bij je webbezoeker tussen zijn of haar oren wilt krijgen. Doe een glasheldere belofte. Presenteer een onderscheidend voordeel. Of een combinatie van voordelen. Ben jij bijvoorbeeld de goedkoopste? Of de beste? Of de meest ervaren specialist op jouw vakgebied? Hoe dan: profileer je bedrijf heel duidelijk. En verleid – niet misleid – je doelgroep.

Zet jezelf in de survival-modus

Het leven – ook het zakenleven – wordt steeds duurder. Daarom: beperk je kosten. Ook die van marketing. Plaats pakkende posts op social media. Schrijf blogs met expert-tips. Bel je klanten. En je ex-klanten. En vooral je prospects. ‘Team’ of ‘Zoom’ met ze. Maak je website ‘sales proof’. En stuur opvallende en activerende e-mails met inspirerende content. Zeker geen saaie standaard nieuwsbrief met alleen maar ‘borstklopperij’. Da’s geen reclame. Dat is anti-reclame. Niet doen dus.

Durf creatief te zijn

Je wilt  opvallen met je bedrijf. Met je diensten en producten. En/of met jezelf. In positieve zin natuurlijk. Creativiteit helpt je verkoop. Bedenk ‘wilde’ ideeën. Schrijf ze op. Slaap er een nachtje over. Leg ze voor aan een ander. Maak een keuze. En maak er werk van. Alleen dan kom je te weten of het werkt.

Maak een slim marcom-plannetje

Beperk je marketingcommunicatiekosten. Zet in op online. Maak een heel praktisch plan van aanpak. Nix geen ingewikkelde contentkalender. Gewoon in Word. Maak je website de spil van je verkoopgerichte communicatie. Leg daar allerlei slimme lijntjes naar toe. O.a. met e-mails, blogs en whitepapers.

Recycle je marcom-content

Schrijf herbruikbare teksten. Voor je website, blogs, e-mails, whitepapers, etc. Zorgt voor consequentie in je communicatie. En bespaart je tijd en geld. Waardoor je meer rendement haalt uit je marketingcommunicatie. Anderen noemen dit ‘content curation’. Is mij te ‘medisch’. Recycling klinkt beter en ‘groener’.

Verander je website in een sales machine

Plaats regelmatig nieuws. Over zakendeals bijvoorbeeld. Of schep lekker op in klantcases. Publiceer zeker ook regelmatig inspirerende blogs. Of een whitepaper waarin je jouw kennis uitvent. Gebruik – niet alleen op je homepage – bondige teksten. Met sterke ‘calls to action’. Zodat je méér telefoontjes en orderaanvragen krijgt.