“Enthousiaste aanjager”

Edwin van Dijk - blije klant

Microtips

Lees hieronder mijn korte tips op het gebied van marketingcommunicatie.

Zet LinkedIn slim en intensief in

Gebruik een gratis account. Actualiseer je profiel. Omschrijf je diensten en producten bondig en wervend. Benut de nieuwste features. Zoals: ‘Open for business’.  Of ‘Uitnodigen voor bedrijfspagina’. En zeker ‘regionale targeting. Bereik de doelgroepen die je wilt. Plaats regelmatig krachtige posts. Heb ’n beetje geduld.

Schrijf bondige en overtuigende webteksten

Hou het kort. Informeer je lezer. ‘Entertain’ een beetje. En overtuig. Maar vooral: activeer. Want je wilt respons. Een telefoontje. Een ingevuld webformulier. Liever nog: direct een vette order. Gebruik in je website de juiste zoekwoorden. Waarmee je het beste scoort bij Google. Lees mijn blog met 25 schrijftips. Je kunt voor je teksten ook een specialist inschakelen…

Durf je te onderscheiden

Maak duidelijk waarom een klant voor jou moet kiezen. Of voor jouw bedrijf/producten. Vermijd doodsaaie dooddoeners. Zoals:  ‘we zijn heel klantvriendelijk.’ Of:  ‘Bij ons is klant koning’. Kan een lezer nix mee. Boeit niet. En overtuigt of activeert niet. Wees niet bescheiden. Gebruik wellicht een vleugje humor in je communicatie.

Gebruik zoekwoorden die scoren

Check de zoekwoorden in je eigen website. En in die van je concurrenten. Maak een voorlopig lijstje met circa 15 zoekwoorden en -termen. Laat een professioneel SEO-zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Waarmee je je concurrenten aftroeft. En zelf optimaal ‘scoort’ bij Google. Waarna je website meer converteert en geld oplevert.

Stop met saaie e-mailings

Zet e-mail in. Veel en goed. Geen saaie e-mail nieuwsbrieven. Want daar worden we dagelijks al meer dan genoeg op getrakteerd. Maak e-mails met sterke teksten. Waarbij je bijvoorbeeld ‘storytelling’ inzet. Misschien zelf een vleugje humor. Hoe dan ook: wees boeiend en ‘entertaining’. Gebruik pakkende plaatjes & ‘praatjes’ waarmee je meer verkoop scoort. Laten we elkaar beloven om geen dodelijk saaie e-mail nieuwsbrieven meer te maken. Deal?

Exploiteer je expertise met een whitepaper

Een whitepaper is géén verkoopfolder. Moet informerend zijn over een afgebakend onderwerp. En bestaan uit minimaal 4 A4 pagina’s. Bepaal waar de whitepaper over moet gaan. En etaleer en exploiteer je expertise. Plaats ‘m op je website. En verplicht aanvragers om jou hun e-mail te geven. Bel na 3 dagen en maak een (bel)afspraak.

Zet low-cost video’s in

Bedenk heel goed wat je wilt overbrengen. Schrijf & schrap. Hou het kort. En boeiend. Misschien zelfs prikkelend. Koop een statief. Gebruik gewoon je eigen smartphone. Nix-nie een dure speciale videocamera. Download videosoftware. Bewerk je opnames. Plaats ondertitelingen. Experimenteer en leer. Gelikte video’s zijn uit. ‘Raw video’s zijn hot. En betaalbaar.

Schep lekker op in klantcases

Geloof mij nou. Je klanten zijn net mensen. Ze vinden aandacht fijn. Zijn vereerd dat je ze vraagt voor een interview. Of een korte quote. Trots vaak. Webbezoekers zijn dol op klantcases. Moeten dan wel pakkend zijn in woord en beeld. En duidelijk maken wat jouw toegevoegde waarde was bij dat project. Of welke fantastische oplossing jij bedacht en uitgevoerd hebt. Wees enthousiast, maar jok niet (teveel). 

Gebruik een pakkend gratis beeld

Gebruik pakkende beelden in je website/webshop, e-mailings en blogs. Per se geen achterhaalde Oost-europese 13-in-een-dozijn plaatjes. Met ouderwetse kleding. En computers of mobiele telefoons uit het jaar 0. Kijk bijvoorbeeld op Pixabay. Of Unsplash. Selecteer je gek. En vind precies dat plaatje wat je nodig hebt. Is bij hen lekker gratis.

Laat je interviewen voor een online advertorial

Zet geen standaard advertorial in. Met dezelfde informatie als op je website. Zet ZakenVerhalen in. Beantwoord online 10 ondernemersvragen. Promoot je bedrijf schaamteloos. Biecht jouw grootste zakelijke blooper op. Vertel waaraan je een enorme hekel hebt. En onthul iets heel verrassends over jezelf. Aandacht verzekerd!