“Op proef”

Chris Helwerda - blije klant

“Op proef”

Microtips

Lees hieronder mijn korte tips op het gebied van marketingcommunicatie.

Kies pakkende foto’s

Kies pakkende foto’s

Beeld is natuurlijk heel belangrijk voor je (online) communicatie. Je kunt zelf foto’s en video’s maken. Maar ook gebruikmaken van stockbeeld (foto’s en video’s). Die vragen vaak nogal hoge prijzen. Een goed alternatief: gratis  stockfoto’s en video’s. Van Pixabay.com, Pexels.com of Unsplash.com bijvoorbeeld. Kies geen foto’s van mensen in jaren ’70 kleding en dito kapsels. Of met een mobiele telefoon uit het jaar 0. Gebruik in je communicatie een spreekwoord, gezegde of uitdrukking. Daar kun je dan mooi en makkelijk op aanhaken met een opvallende (stock)foto.

Maak een opmerkelijk statement

Maak een opmerkelijk statement

Heb je een t-shirt, koffiemok of iets andere met een leuke quote of spreuk erop? Maak er een foto van en deel dat op social media. Stel, je hebt een bedrijfsnaam gerelateerd aan een neushoorn, bent gespecialiseerd in het maken van  websites en hebt een gekke koffiemok met een neushoorn-afbeelding. Dan kun je bijvoorbeeld de volgende spreuk op je mok (laten) plaatsen: “Your website needs Rhinoz power!”

Stel een vraag!

Stel een vraag!

Vragen stellen is een uiterst effectieve manier om de betrokkenheid op je sociale-mediaprofielen te vergroten. Uit onderzoek komt naar voren dat vragen in social media post de meeste reacties opleveren. Enkele beproefde vraagcategoriën: ‘Wat is jouw favoriet? (bijvoorbeeld jouw favoriete business tool), ‘Het enige dat ‘(bijvoorbeeld: Wat is het enige dat je deze week zakelijk wilt bereiken?) en ‘Als jij kon kiezen’ (bijvoorbeeld een beroemde zakenman/man ontmoeten).

Geef tijd- en kostenbesparende tips

Geef tijd- en kostenbesparende tips

Werken gegarandeerd. Vooral tips voor het relatief gezien eenvoudig (zelf) ‘hacken’ van een veelvoorkomend probleem. Veel mensen vinden het bijvoorbeeld heel lastig om voor hun website teksten te schrijven die kort, overtuigend, activerend en Google-vriendelijk zijn. Om hen te helpen heb ik het e-book ’25 schrijftips’ geschreven. Die tips heb ik afzonderlijk gebruikt in mijn social media posts.

Onthul wat er hot is

Onthul wat er hot is

Vertel in je social media post wat er momenteel goed werkt voor jouw klanten of jouw bedrijf. Of welk product veelgevraagd is. Je gaat natuurlijk niet ‘het geheim van jou als smid’ onthullen. Ben je een meubelmaker, dan kun je in je social media post bijvoorbeeld vertellen dat steeds meer mensen kiezen voor een stoer houten bovenblad in combinatie met een stevig metalen onderstel. En dat jij een slimme las- en montagetechniek hanteert waardoor je een 20% lagere prijs dan anderen hanteert.

Interview een klant

Interview een klant

Laat een tevreden klant aan het woord in een interview. Dat kan heel eenvoudig. Leg vragen voor over zijn/haar voormalige probleem/uitdaging, jouw aanpak en oplossing, jouw werkwijze en het bereikte resultaat. Maak enkele vrolijke foto’s van je klant. Of een korte video (max. 1 minuut). Promoot het interview met je klant op social media. Jij blij en je klant blij. Helemaal als jij hem/haar ‘tagt’ in je bericht.

Geef een boeken/mediatip

Geef een boeken/mediatip

Laat de lezer van je social media post zien welk (zakelijk) boek je aan het lezen bent. Of welke documentaire of cursus je  volgt. Vertel erbij waarom je dit zo interessant en/of leerzaam vindt. Bekende zakelijke boeken zijn natuurlijk de biografieën van Steve Jobs en Elon Musk. Ook de bestseller ‘The E-myth’ van Michael Gerber is een echte aanrader. En, hoewel al wat ouder, is de film ‘The Founder’, die gaat over McDonald’s, nog steeds heel inspirerend voor zowel beginnende als ervaren zakenmannen en -vrouwen.

Onthul een blooper/fout

Onthul een blooper/fout

Je moet wel durven. Deel in je social media post of in een zakelijk interview een blooper/fout die jij gemaakt hebt. Of één die klanten (geanonimiseerd) of concurrenten hebben gemaakt. En geef aan wat hiervan te leren is. Voorbeeldje: veel bedrijven denken dat het slim is om in het contactformulier van je website veel verplichte invulvelden op te nemen. Want dan kom je lekker veel te weten over die suspect. Ze vergeten dat een webbezoeker hooguit 4 velden wil invullen. Als je een beetje je best doet kun je je ongetwijfeld één of meerdere leerzame fouten en oplossingen herinneren die je wilt delen.

Deel je bucketlist

Deel je bucketlist

Vertel in je social media post iets over je bucketlist. Je weet wel: jouw persoonlijke lijstje met dat wat je ooit wilt/gaat doen! Extra impact krijg je natuurlijk als je in een foto of video aangeeft welke items op je bucketlist jij al hebt bereikt en daarom hebt afgestreept. Je kunt ook een beetje humor toevoegen door bijvoorbeeld enkele absoluut onbereikbare doelen te vermelden. Ook dat levert je geheid exposure en conversie op.

Doe een ‘bekentenis’

Doe een ‘bekentenis’

‘Beken’ in je zakelijke social media post iets heel verrassends over jezelf. Bijvoorbeeld dat je treinen op groot formaat bouwt en een een spoorlijntje in je eigen tuin hebt. Of dat je al jaren in musicals speelt. Misschien dat je vroeger jarenlang aan schoonspringen deed. Zoiets is leuk om te lezen. Onthul wel iets echt verrassends. Dat je dol bent op je schattige foxterriër-tekkel Frenkie is leuk maar niet echt opzienbarend.